© 2023 Δρ. Δημήτριος Καραμπερόπουλος
ΙSΒΝ 978-960-93-5380-9
ΔΗΜ. ΚΑΡΑΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
Κοινωνικοπολιτικά βιώματα μιας εικοσιπενταετίας.
Κείμενα στα τέσσερα παιδιά μου
Κηφισιά, 13 Ιανουαρίου 2014
Προς
Θανάση Κουρταλίδη
Ολυμπίας 34-36, Ν. Ηράκλειο Αττικής
Αγαπητέ Θανάση,
΄Ελαβα την εκ δέκα σελίδων επιστολή σου με τίτλο «΄΄Χριστιανοκοινωνικά βιώματα…΄΄ Κρίσεις και πνεύμα κοινότητας», η οποία είχε ως αφετηρία το σχετικό πόνημά μου και σε ευχαριστώ που έκανες τον κόπο να το διαβάσεις και πως, όπως επισημαίνεις, θα συμβάλλει «στο νοερό διάλογο», που ανοίχθηκε με αυτό μεταξύ των μελών και φίλων της Χ.Δ.
Ωστόσο, με το κείμενό σου προσπαθείς να συμβιβάσεις τα ασυμβίβαστα, όπως εξάλλου συνηθίζεις, και ορισμένες απόψεις που διατυπώνεις θα πρέπει να τις αναιρέσω, διότι δεν ανταποκρίνονται ούτε στα κείμενά μου, ούτε στο ήθος μου.
1. ΄Ο, τι έπραξα, το έπραξα ως πολιτική απόφαση, όπως συνήθιζα από τότε που εντάχθηκα στην Χ.Δ. μέχρι πρόσφατα και όχι από «πείσμα», ή «εγωϊσμό», που μου προσάπτεις (σελ. 1). Ίσως γιατί έτσι θα θέλεις να δικαιολογήσεις επιφανειακά και όχι σε βάθος τις ενέργειές μου, διότι εύκολα αποφεύγει κανείς την διερεύνηση και επαναπαύεται.
Πάντοτε είχα κατά νουν τη ρήση «Μετά πρώτην και δευτέραν νουθεσίαν παραιτού..». Υπέμενα την αντιδημοκρατική τακτική των Στ. Παπαθεμελή, Μ. Μηλιαράκη και Λ. Δρανδάκη το 1974, οι οποίοι «έσυραν» τη Χ.Δ. στη συνεργασία με την Ενωση Κέντρου, παρά την αντίθετη απόφαση της πλειοψηφίας των παρευρισκομένων στελεχών. Υπέμενα την αχαρακτήριστη για μένα εκλογική συνεργασία της «Συμμαχίας», στην οποία σύρθηκε η Χ.Δ.. Και οι δύο ενέργειες έδειχναν την νοοτροπία που αναπτύσσονταν στη Χ.Δ. από την ηγετική ομάδα των στελεχών, που ήταν γύρω από τον Πρόεδρο Νικ. Ψαρουδάκη, που στόχος τους ήταν να εκλεγούν βουλευτές.
Η επιμονή μου στην ιδεολογική διαφώτιση και την αυτοτελή παρουσία της Χ.Δ στις εκλογές, και η αίσθηση σε πολλά μέλη που δημιουργήθηκε από την αλλοπρόσαλλη τακτική της Χ.Δ., έγινε αιτία στο Α΄ και Β΄ Συνέδριο 1979 και 1984 να ψηφιστεί η πρότασή μου για την αυτοτελή παρουσία του Κινήματος στις εκλογές. Δεν έδωσες σημασία στην ανάπτυξη του Κινήματος που πραγματοποιείται εκείνη την περίοδο. Ο χριστιανοδημοκρατικός λόγος απλώνονταν. Δημιουργήθηκαν Τοπικές Οργανώσεις σε πολλά μέρη της Ελλάδος και είχαμε μέλη και φίλους ψηφοφόρους σε όλα τα μέρη της χώρας.
Και παρόλα αυτά, δυστυχώς, το κακό τρίτωσε στο Έκτακτο Συνέδριο του 1985. Τα ίδια πάλι στελέχη της Χ.Δ., που είχαν δημιουργήσει τις άλλες δυο συνεργασίες, σε αυτό το Συνέδριο πήραν με το μέρος τους τούς νέους. Με κατηγορούσαν σαν σκληρό και αυταρχικό, γιατί υποστήριζα το σωστό, ενώ ιδιαίτερα ο Π. Γιωτόπουλος και ο Μ. Μηλιαράκης «χάϊδευαν τα αυτιά» των νέων, παρέσυραν την πλειοψηφία των Συνέδρων στην απόφαση για απαλοιφή της διάταξης για την ανεξάρτητη συμμετοχή στις εκλογές και να υπάρχει δυνατότητα εκλογικών συνεργασιών. Τότε ήταν που είπα πως η Χ.Δ. «τελείωσε», θα «μαδηθεί» σιγά-σιγά. Οπως και πράγματι «μαδήθηκε». Αντιλήφθηκα ότι το κακό τρίτωσε και δεν υπάρχει γιατρειά. Δεν αντιλαμβάνονταν τον λαθεμένο δρόμο που έπαιρναν, που τους οδήγησε στον μαρασμό. Ετσι η απόφασή μου δεν ήταν αποτέλεσμα «πείσματος», αλλά συγκεκριμένη πολιτική πράξη, έχοντας αντίληψη του τι θα επακολουθήσει. ΄Οταν προχωράς στον ίσιο δρόμο, δεν τον εγκαταλείπεις. Και όταν οι άλλοι θέλουν τους λοξούς δρόμους, τότε τους αφήνεις να τον πορευτούν, γνωρίζοντας εκ των προτέρων την κατάντια τους, την οποία περιέγραψαν τον Μάϊο του 2013, χωρίς συναίσθηση, χωρίς ντροπή.
Επομένως εάν έχεις αυτήν την αντίληψη περί «πείσματος», όπως επίσης και την συχνά επαναλαμβανόμενη άποψή σου ότι θα έπρεπε να παρέμενα και να προσπαθούσα να τους πείσω, κάνεις πολύ μεγάλο λάθος. Αγνοείς τη ρήση που μνημόνευσα. Ο καθένας αξιολογεί την πορεία του. Είναι και απάντηση στα όσα υποστηρίζεις περί ελλείψεως «βαθειάς πολιτικής ωριμότητας» της σελ. 5, παρ. ιθ΄.
Τις λαθεμένες και ευκαιριακές πολιτικές αντιλήψεις, αγαπητέ Θανάση, αν εσύ τις θεωρείς προσωπικές «αδυναμίες», (σελ. 5, παρ. κα΄) τις οποίες μπορείς να τις υφίστασαι, προσωπικά διαφωνώ. Βλέπεις δεν είχα τη διάθεση να γίνω «μαζοχιστής». Επί πλέον για όσα αναφέρω ως υπεύθυνος της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Περιφερειακής Οργάνωσης, πού βλέπεις ότι δεν ήμουν «συγκρατημένος», ή είχα «επιθετικότητα». Το γεγονός ότι ξεσκέπασα τον οικονομικό διαχειριστή για τα διπλά βιβλία, συνταυτίζεσαι και εσύ με τις αντιλήψεις του αειμνήστου Τ. Γιωτόπουλου; Αντί να ψέξεις την ολιγωρία τους, όπως επίσης και την αήθη, θα χαρακτήριζα, επίθεση του Μ. Μηλιαράκη, ότι «κάνω ό,τι θέλω», που αποκάλυψα την κλοπή, μου προσάπτεις «επιθετικότητα», και ότι δεν ήμουν «συγκρατημένος». Κάτι δεν πάει καλά με την κοινή λογική, αγαπητέ Θανάση.
2). Στα κείμενά μου, Θανάση, ούτε «υπερβάλλω», ούτε «καταδικάζω τους αδελφούς μου», όπως γράφεις (σελ. 1). Πάντοτε ομιλώ για τις αντιλήψεις τους, τις οποίες «καταδικάζω» ως λαθεμένες και ως αιτία διαλύσεως της Χ.Δ. Και μόνο για τις λαθεμένες απόψεις, αντιλήψεις γράφω, στις οποίες ήμουν αντίθετος και τις πολέμαγα.
3). Για το 50 χρόνια της Χ.Δ., (σελ. 2 αρ. β) και μόνο το γεγονός της πρότασης να συμμετέχω με μιάμιση σελίδα παρέμβασης, είτε ήταν η πρόταση του Μανώλη είτε δική σου, δείχνει το επίπεδο διάκρισής σας. Τίποτε άλλο περί αυτού.
4). Γράφεις (σελ. 3) για τη συμμετοχή τη δική σου και του Γ. Πουγούνια στη Φιλοσοφική Σχολή, που μοιράζατε τη Χ.Δ. (και μπράβο σας), και για τη συμμετοχή σου στις φοιτητικές εκλογές. Η διαφορά με τη δική μου αναφορά είναι ότι στην Ιατρική Σχολή Αθηνών δημιούργησα ξεχωριστεί «Χριστιανοδημοκρατική Φοιτητική Παράταξη». Δεν συμμετείχαμε ως άτομα σε άλλες παρατάξεις. Αυτή είναι η διαφορά μας. Ήμουν σαφής και θα πρέπει να έγινε κατανοητό. Πώς τα μπέρδεψες. Δεν ήταν να προβληθώ, αλλά να τονίσω την δημιουργία της δικής μας παράταξης, όπως αργότερα ο Σ. Αδαμίδης με τους άλλους φοιτητές δημιούργησαν την ΧΣΚ.
5). Γράφεις στη σελ. 3, παρ. ι΄, «Από όσο ξέρω ο αδ. Μηλιαράκης ήταν κατά της συνεργασίας με την Ένωση Κέντρου». Όπως θα διάβασες όμως στο βιβλίο μου, μετά την βραδινή του Σαββάτου απόφαση των παρευρισκομένων στελεχών της Χ.Δ. να μην υπάρξει συνεργασία με την Ε.Κ στις εκλογές του 1974, την επομένη ημέρα Κυριακή, πήγαν στο σπίτι του Προέδρου Ν. Ψαρουδάκη στο Μαρούσι, ο Στ. Παπαθεμελής, ο Μ. Μηλιαράκης και ο Λ. Δρανδάκης, και πες-πες έσυραν τον Πρόεδρο να συνεργαστεί με την Ενωση Κέντρου. Φαίνεται πως τώρα ο Μ. Μηλιαράκης θα διαδίδει, ότι ήταν κατά της συνεργασίας με την Ενωση Κέντρου. Η αναγνώριση των λαθών είναι το πρώτιστο προσόν του ανθρώπου. Ουδείς αλάθητος, αλλά η σκοπιμότητα είναι κατακριτέα.
6). Δεν έδωσες, αγαπητέ Θανάση, (σελ. 4, παρ. ιε΄) την πρέπουσα σημασία «στο σαράκι» του Κινήματος, την αμφισβήτηση δηλαδή των βιβλίων του Προέδρου και ιδιαίτερα της «Επανάστασης της Αγάπης», από όπου ξεκίνησε η αποκαθήλωση του Προέδρου και το «ξήλωμα» του Κινήματος. Στις σελίδες του βιβλίου έχω την επιστολή μου με συγκεκριμένα ονόματα, που τα προσπερνάς, γράφοντας «κάποιοι επηρεασμένοι…». Δεν πρέπει να φοβάσαι την αλήθεια, ούτε τους ανθρώπους, που μεθοδικά προχωρούν σαν το «σαράκι» να διαβρώνουν τις ιδέες. Γνωστή η τακτική αυτή. Μάλιστα τόνιζα πως πρέπει να μας πουν τα σημεία που πρέπει να διορθωθούν στα βιβλία του Προέδρου, ώστε να τα διορθώσουμε. Ήμουν σαφής.
7). Για όσα γράφεις στην παράγραφο κγ΄ της σελ. 6, ότι ο Πρόεδρος «είχε εσφαλμένα εκτιμήσει ότι στη Βουλή το πάθος του για δικαιοσύνη…», πρέπει να ξέρεις ότι δεν ήταν ευθύνη μόνο του Προέδρου Νικ. Ψαρουδάκη, αλλά και όλης της ηγετικής ομάδας του Πολιτικού Γραφείου, εκτός εμού και του Γρ. Παπαϊώννου όταν συμμετείχε, που διαφωνούσαμε. Τώρα αν εσύ εκλαμβάνεις την έντονη διαφωνία μου ως «επιθετικότητα», δικαίωμά σου. Ο καθένας είναι υπεύθυνος των λόγων και των πράξεών του.
Επίσης γράφεις ότι «η ματαιοδοξία της εξουσίας ίσως παρέσυρε κάποια μέλη». Μα, Θανάση μου, δεν ήταν κάποια μέλη. Ήταν τα γνωστά μέλη του Πολιτικού Γραφείου, που διέγραψαν και τον Νικ. Ψαρουδάκη. Δεν είναι παρανυχίδα.
8). Τα σχετικά με τον θεατρινισμό και τα κλάματα του Μ. Μηλιαράκη, Θανάση μου, λίγο πριν από την ψηφοφορία του Εκτάκτου Συνεδρίου του 1985, για την απάλειψη της δεσμευτικής διάταξης για συνεργασίες, δεν είναι «υπερβολές», όπως γράφεις (σελ. 7 , αρ. κστ΄), είναι γεγονότα. Αν εσύ δεν τα θυμάσαι, ρώτα άλλους να σου τα διηγηθούν. Ό,τι δηλαδή δεν μας αρέσει τα χαρακτηρίζουμε «υπερβολές». Ωραία τακτική αυτή.
9). Γράφεις, αγαπητέ Θανάση, (σελ. 8, αρ. κθ΄), «Για τις προθέσεις του Στ. Παπαθεμελή και τον πολιτικό του καιροσκοπισμό δεν αμφέβαλλα». Συμφωνώ, αλλά εδώ έγκειται και η διαφορά μας. Δεν αντιτάχθηκες στον καιροσκοπισμό του, όπως μαζί με σένα και τα περισσότερα ηγετικά στελέχη του Κινήματος. Και κατόρθωσε τόσα θέματα να δημιουργήσει στο Κίνημα, με προεξάρχοντα τη συνεργασία με την ΄Ενωση Κέντρου, και τη διάδοση του «σαρακιού» πως τα βιβλία του Προέδρου ήταν ξεπερασμένα. Και για τη στάση μου έναντι του Στ. Παπαθεμελή, θα με χαρακτήριζες πάλι ως «επιθετικό», αδιάλλακτο και άνθρωπο χωρίς «υπομονή». Θανάση κάπου το Ευαγγέλιο διακηρύσσει πως πρέπει να είμαστε ή ψυχροί, ή θερμοί, και πως τη χλιαρότητα τη απεχθάνεται και ο Κύριος. Διαλέγει κανείς και ακολουθεί. Πάντοτε έκανα τις επιλογές μου με διάκριση και γνώμονα το γενικό συμφέρον και όχι προσωπικούς υπολογισμούς.
10). Σχετικά με την εργογραφία του Προέδρου έως το 1989, που δημοσιεύω, δεν μου γράφεις (σελ. 8, παρ. κθ΄) αν και άλλα βιβλία είχε εκδώσει και ποια, ώστε να τα γνωρίζω. Πολύ καλή δουλειά κάνεις να επιμεληθείς το Αρχείο-Βιβλιοθήκη του Κινήματος, διότι έτσι θα σωθούν πολλά κείμενα και δεν θα πεταχθούν.
11). Για όσα αναφέρεις στις σελ. 8-9, παρ. λ΄, θα σου πω, ότι δεν πρόσεξες αυτά που γράφω. Υποστήριζα πως θα έπρεπε τότε στο αχαρακτήριστο, για να μην πω πιο βαριά φράση, Εκτακτο Συνέδριο, να είχατε ανακηρύξει Επίτιμο Πρόεδρο τον Νικ. Ψαρουδάκη. Γράφω, χαρακτηρίζοντας την τότε κατάστασή σας, «Δεν είχαν καν τη φρόνηση, τη διάκριση να ανακηρύξουν τον Νικ. Ψαρουδάκη επίτιμο πρόεδρο της Χ.Δ. Πώς όμως να τους αφήσει περιθώριο η εμπάθεια και η μικροψυχία τους!».
Και να μην προσπαθούσατε εκ των υστέρων, αφού αντιληφθήκατε τη «γκάφα» που κάνατε, να τον ανακηρύξετε Επίτιμο Πρόεδρο. Αυτό το νόημα έχει η παρατήρησή μου. Και εγώ συμφωνούσα με την άποψη του Προέδρου που δεν δέχθηκε εκ των υστέρων να ανακηρυχθεί Επίτιμος. Και υποθέτω ότι θα ήσουν ένας από τους «γεφυροποιούς» της εκ των υστέρων ανακήρυξής του.
Όσον αφορά τη φράση σου ότι είμαι «άδικος ασύστολα», δηλαδή χωρίς συστολή, αδιάντροπα, εκφράσεις την άποψή σου. Καταλαβαίνω πως «τσούζει» η παρουσίαση, που έκανα, της ψυχολογικής κατάστασης του Εκτάκτου Συνεδρίου και η λαθεμένη απόφαση της καθαίρεσης του ιδρυτού της Χ.Δ., που έγινε αιτία να καταρρεύσει κυριολεκτικά και το εναπομείναν λίγο κομμάτι της Χ.Δ. και να μείνει τώρα μια «παρέα». Πάντως προσπαθώ να αποδίδω τα γεγονότα, όπως έχουν και ας στεναχωρείσαι.
Ωστόσο δεν έδωσες σημασία, σε όσα είχα προτείνει στον Πρόεδρο Νικ. Ψαρουδάκη, πριν από την έναρξη αυτού του «στημένου», θα το χαρακτήριζα Εκτάκτου Συνεδρίου, που θα σας είχε απονευρώσει με την αναβολή. Αλλά δεν άκουσε και τα έπαθε.
12). Ποιες ήταν οι «δημοκρατικές αρχές» που προδίδονταν, αγαπητέ Θανάση, όπως γράφεις (σελ. 8, παρ. κη΄), και θα έπρεπε να καθαιρέσετε τον Πρόεδρο Νικ. Ψαρουδάκη; Νομίζω ότι θα πρέπει να ξαναδιαβάσεις τη σελίδα 145 του βιβλίου μου, όπως και την επόμενη. Και οι χαρακτηρισμοί ανταποκρίνονται με τις πράξεις σας. Για ποιες «δημοκρατικές αρχές» συζητάς; Πώς τις εννοείς; Γράφω στη σελ. 145 «Θα παρατηρήσω ακόμη ότι η ευαισθησία τους ήταν για την επιχειρούμενη συνεργασία του Προέδρου Νικ. Ψαρουδάκη με τη Ν.Δ., θεωρώντας τη συνεργασία αυτή σαν «έγκλημα καθοσιώσεως»και θα έπρεπε να τον καθαιρέσουν. Αν όμως η συνεργασία του ήταν με το ΠΑΣΟΚ ή το ΚΚΕ ή τις αριστερίστικες δυνάμεις δεν θα υπήρχε πρόβλημα». Δεν χρειάζεται, Θανάση, καμιά διευκρίνιση, είναι όλα κατανοητά.
13). Αφού γράφεις (σελ. 9, παρ. λ΄) «Συμφωνώ ότι είχαμε συζητήσει στο Π.Γ. και στο γραφείο σου για τιμητική εκδήλωση και συνέδριο για τη Χ.Δ.», δεν απαντάς όμως γιατί δεν διοργανώθηκε η τιμητική αυτή εκδήλωση, ποιοι διαφωνούσαν;
14). Για τα αναφερόμενα στη σελ. 9, παρ. λα΄ πρέπει να σου πω, πως δεν είχε ανάγκη η προσωπικότητα του Προέδρου Ν. Ψαρουδάκη να «αποκατασταθεί». Οι «ραπίσαντες» ήθελαν να δείξουν πως τον σέβονται, ήθελαν να εξιλεωθούν για όσα άσχημα έπραξαν εναντίον του. Θεωρούσα, όπως έγραψα τότε στην αείμνηστη Μαρία Ψαρουδάκη, ανεπίτρεπτη τη συμμετοχή του Μ. Μηλιαράκη να μιλάει για τον Πρόεδρο Νικ. Ψαρουδάκη, τον οποίο «καθαίρεσε». Δυστυχώς ο Πρόεδρος Νικ. Ψαρουδάκης δεν αντιλαμβάνονταν το μέγεθος του φανατισμού και της «προδοσίας» των στελεχών του, τους οποίους σχεδόν πάντοτε άκουγε και ακολουθούσε, και επειδή ο ίδιος δεν είχε μάθει σε φατριασμούς, δεν ήθελε να καταλάβει το άσχημο παιχνίδι που του παίζατε. Αν όμως πρόσεχε και ακολουθούσε τις συμβουλές μου, τότε θα έβλεπες πώς θα είχαν εξανεμιστεί όλα τα σχέδια σας με τις ευαισθησίες σας στις «δημοκρατικές αρχές».
15). Για το μέλλον της Χ.Δ., ωραία είναι όσα γράφεις στις σελ. 9-10, παρ. λδ΄ και λε΄. Αν όμως δημόσια δεν γίνει μετάνοια, αναγνώριση των λαθών, διότι δημόσια έγιναν τα λάθη, δεν μπορεί να υπάρξει «νέα αρχή». Αυτή είναι η άποψή μου. Μετά μπορεί να προχωρήσει κανείς στο τι δέον γενέσθαι.
Χρόνια Πολλά για την ονομαστική σου εορτή
Αδελφικά
Δημήτριος Καραμπερόπουλος
ISBN: 978-960-351-802-0
Θ. Λαϊνάς: Ένας μεγάλος Δάσκαλος
Της Αριας Αργατζοπούλου
Φιλολογικό μνημόσυνο του κλασικού φιλολόγου και συγγραφέα Θεοφάνη Λαϊνά πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στην αίθουσα του «Χατζηγιάννειου» στην Λάρισα, τρία χρόνια μετά τον χαμό του.
Για το φιλολογικό έργο και τον χαρακτήρα του συγγραφέα μίλησαν η Νικολέττα Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Λέκτωρ Γλωσσολογίας, Δημοσιογράφος, αλλά και πρώην μαθήτρια του μεγάλου Δασκάλου της ελληνικής γλώσσας, ο κ. Θαν. Κουρταλίδης, πρ. σχολικός σύμβουλος φιλολόγων και ο δρ. Δημήτρης Καραμπερόπουλος, πρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών – Βελεστίνου Ρήγα.
Στην εκδήλωση έδωσαν το παρόν πολλοί φίλοι και συνάδελφοι του αείμνηστου δασκάλου, «αθάνατου», όπως τον χαρακτήρισαν οι ομιλητές, Θεοφάνη Λαϊνά. Ο τρόπος που δίδασκε την αρχαία ελληνική γλώσσα ήταν μαγικός, ήταν λάτρης και υπηρέτης του πλούτου της. Οι έννοιες του δήμου, της ελληνικής δημοκρατίας, του ελληνισμού και της ελληνικής γλώσσας διατρέχουν ολόκληρο το έργο του. Η ειμαρμένη του Ελληνισμού δεν έπαψε ποτέ να τον απασχολεί τόνισε η κα. Νικολέττα Τσιτσανούδη. Διαρκείς ήταν και οι φιλοσοφικές και πολιτικές του αναζητήσεις. Ο Θεοφάνης Λαϊνάς ήταν η προσωποποίηση της λέξης «δάσκαλος» δεν ήταν απλώς ένας εκπαιδευτής, μετέδιδε παιδεία στους μαθητές του, τους ενέπνεε και τους ανέβαζε. Όσοι είχαν την τιμή να τον γνωρίσουν δεν θα τον ξεχάσουν ποτέ.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης εκτέθηκαν τα δημοσιευμένα έργα του Θεοφάνη Λαϊνά, αλλά και τα ανέκδοτα βιβλία του και κάποια δημοσιεύματά του στον Τύπο. Το φιλολογικό μνημόσυνο οργάνωσαν η Επιστημονική Εταιρεία Μελέτης Φερών – Βελεστίνου και Ρήγα και ο Δημοτικός Οργανισμός Πολιτισμού του δήμου Λαρισαίων.
στο Φιλολογικό Μνημόσυνο του Θεοφάνη Λαϊνά
Λάρισα, 9 Απριλίου 2011
-Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε του Δημοτικού Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Επιστημών Λάρισας κ. Τσακίρη
-Αξιότιμε εκδότη του Θεσσαλικού Ημερολογίου κ. Σπανέ,
Αγαπημένη μαςς Λίτσα Λαϊνά, σύζυγο και συμπαραστάτη του Θεοφάνη
Αγαπημένα μας παιδιά του Θεοφάνη, Αντιγόνη και Σωτήρη
Κυρίες και Κύριοι
Ως ένα ελάχιστο φόρο στη μνήμη του Θεοφάνη Λαϊνά θεωρήσαμε ότι θα έπρεπε να διοργανώσουμε το σημερινό Φιλολογικό Μνημόσυνο αυτές τις ημέρες (12 Απριλίου) που συμπληρώνονται τρία χρόνια από την αιφνίδια διακοπή του νήματος της ζωής του. Σ’ αυτήν την εκδήλωση θα παρουσιαστεί ενδεικτικά από τους ομιλητές, στο χρόνο που διατίθεται, το έργο του, τόσο αυτό που έχει δει το φως της δημοσιότητος με την έκδοσή του, αλλά και το πλούσιο ακόμη έργο του, που ήταν ήδη έτοιμο να εκδοθεί, να πάει στο τυπογραφείο αλλά η μοίρα άλλα μελέτησε, και μείνανε ανέκδοτα, και μερικά ακόμη έμειναν ανολοκλήρωτα, όπως το μεγάλο συζευκτικό συντακτικό της αρχαίας και νεοελληνικής γλώσσας.
Ο Θεοφάνης Λαϊνας ήταν από τα ιδρυτικά μέλη της Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα. Είχε αναγνωρίσει τη σημασία της ίδρυσής της, για την πραγμάτωση των σκοπών της, για την μελέτη και προβολή του επαναστάτη Ρήγα Βελεστινλή και της γενέτειράς του Βελεστίνου και της ευρύτερης περιοχής, γι’ αυτό και ήταν συμπαραστάτης στα διεθνή Συνέδριά της, στις διάφορες εκδηλώσεις της.
Για τη σημερινή εκδήλωση του Φιλολογικού Μνημοσύνου τυπώσαμε, εκτός της ωραίας προσκλήσεως, το καλαίσθητο ενημερωτικό έντυπο που κρατάτε στα χέρια σας, «Θεοφάνης Λαϊνάς (1942-2008)», στο οποίο συνοπτικά καταχωρίζεται μια βιογραφία του καθώς και η εργογραφία του με μερικά στοιχεία για το κάθε έργο του, αυτά που ήδη έχουν εκδοθεί καθώς για τα ανέκδοτα έργα του, και για τα ανολοκλήρωτα. Όλα αυτά τα έργα δείχνουν τη δυναμική του πνεύματός του και της προσφοράς του.
Θα θέλαμε και δημοσίως εδώ να ευχαριστήσουμε τον πρόεδρο του Δημοτικού Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Επιστημών Λάρισας κ. Τσακίρη για την άμεση ανταπόκριση στην πρότασή της Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα να διοργανωθεί από κοινού η σημερινή εκδήλωση, κατά την οποία να αναδειχθεί όσο το δυνατόν το συνολικό έργο,, το εκπαιδευτικό, επιστημονικό, συγγραφικό και κοινωνικό του Θεοφάνη Λαϊνά.
Επίσης να ευχαριστήσουμε του αγαπητούς ομιλητές την κυρία Τσιτσανούδη, λέκτορα γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, δημοσιογράφο και μαθήτρια στο παρελθόν του Θεοφάνη Λαϊνά και τον κλασικό φιλόλογο κ. Θανάση Κουρταλίδη για τη συμμετοχή τους στο σημερινό Φιλολογικό Μνημόσυνο να καταθέσουν τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους από τη επικοινωνία που είχανε με τον άνθρωπο Θεοφάνη Λαϊνά και το έργο του.
Τέλος να ευχαριστήσουμε και όλους εσάς, οι οποίοι με την παρουσία σας τιμάτε τη μνήμη και το έργο του Θεοφάνη Λαϊνά.
———————————————————————————————————
Δημ. Καραμπερόπουλος
«Πτυχές από την πολύπλευρη φυσιογνωμία του Θεοφάνη Λαϊνά»
Μετά τις εμβριθείς εισηγήσεις για το έργο του Θεοφάνη Λαϊνά από την κυρία Τσιτσανούδη και τον κ. Κουρταλίδη θα αναφερθώ ενδεικτικά σε μερικές πτυχές της προσωπικότητας του Θεοφάνη Λαίνά, με τον οποίο τύχη αγαθή είχα μια καλή επικοινωνία μετά την πτώση της δικτατορίας το 1974 και την επαναλειτουργία της πολιτικής ζωής στη χώρα μας.
Τις πρώτες ειδήσεις για τον Θεοφάνη Λαϊνά τις είχαμε στα χρόνια του γυμνασίου τότε που ακούγαμε ότι οι κατά τρεις τάξεις μεγαλύτεροί μας ήταν πολύ δυνατοί στα αρχαία ελληνικά και στην έκθεση. Μεταξύ των μαθητών αυτών ήταν και ο Θεοφάνης Λαϊνάς, ο οποίος μαζί με του συμμαθητές του από το Στεφανοβίκειο έρχονταν με το ποδήλατο και με όλες τις καιρικές συνθήκες, στο Γυμνάσιο του Βελεστίνου, δείχνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη δίψα για μάθηση, για γνώση.
Το ενδιαφέρον του Θεοφάνη Λαϊνά για τα πολιτικοκοινωνικά θέματα ήταν έντονο, ήταν μάλλον αποτέλεσμα της γνώσης των αρχαίων κλασσικών κειμένων του Θουκυδίδη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη, των τραγικών ποιητών για την ευθύνη των πολιτών στα δρώμενα της πόλεως τους.
Με την αποκατάσταση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας μετά την πτώση της δικτατορίας το 1974, ιδιαίτερα συμμετείχε στον Νομό Λάρισας στις διεργασίες για το δημοψήφισμα του Δεκεμβρίου του 1974 για το πολιτειακό πρόβλημα. Παράλληλα δραστηριοποιείται στο Κίνημα της Χριστιανικής Δημοκρατίας του Νικολάου Ψαρουδάκη, στο οποίο συμμετείχε και ο ομιλών και εκείνο τον καιρό το 1974 βρισκόμουνα ως αγροτικός ιατρός στον Πυργετό Λαρίσης με αποτέλεσμα να συναντηθούμε και να έχουμε στη συνέχεια διαρκή επικοινωνία. Θαύμαζα την ευγλωττία του, τον αγνό χαρακτήρα του, τη διάθεση προσφοράς, τον εμπλουτισμό του λόγου του με της κλασσικής μας κληρονομιάς παραδείγματα και φράσεις.
Δημιουργήσαμε εδώ στη Λάρισα Τοπική Οργάνωση, την πρώτη στη χώρα μας, με γραφεία, ταμπέλα, και δραστηριότητες πολιτικοκοινωνικές,, όπως σε εκδηλώσεις για τον Μαρίνο Αντύπα στον τάφο του στο Ομόλιο, και στο Κιλελέρ. Επισκέψεις και συναντήσεις σε διάφορα μέρη του Νομού Λαρίσης και της Θεσσαλίας, ακούγοντας τα τραγούδια για τη Θεσσαλία, τους Θεσσαλικού Κύκλου, για τους κολίγους και τσιφλικάδες, το δράμα του Θεσσαλικού κόσμου μετά την απελευθέρωση.
Συστατικό στοιχείο της προσωπικότητας του Θεοφάνη Λαϊνά ήταν η εργατικότητα. Εργασία συνεχώς με τη διδασκαλία, για ώρες δίδασκε τα θεωρητικά μαθήματα, αρχαία και νέα ελληνικά στους μαθητές του Φροντιστηρίου του. Στην εργασία συμπεριλαμβάνεται και η μελέτη. Μελετούσε τόσο για τις ανάγκες του Φροντιστηρίου όσο και για τις δικές του πνευματικές αναζητήσεις. Για ξεκούραση είχε τη ενασχόληση με τη μητέρα γη, με το χωράφι. Η άπλα του θεσσαλικού κάπου τον μάζευε. Ισως να μου μετέδωσε αυτήν την αγάπη του για τον κάμπο.
Σε μια συνάντησή μας στη Λάρισα το 1993 και στη συζήτηση για τα δημοσιεύματά του στον τοπικό τύπο ως επιφυλλίδες ζήτησα μια σειρά από αυτά για να γίνω κοινωνός των όσα είχε δημοσιεύσει. Διαβάζοντάς τα διαπίστωσα την καλλιέπεια του λόγου του, τον πλούτο των ιδεών και των επιχειρημάτων του, τα οποία χρησιμοποιούσε κατά κανόνα από την αρχαία ελληνική γραμματεία, τους αρχαίους ΄Ελληνες συγγραφείς. Κείμενα για την δημοκρατία, τη γλώσσα, την παράδοσης και τον ελληνισμό. Και ενθουσιασμένος από την εντύπωση που μου κάνανε διαβάζοντάς τα, του πρότεινα να εκδοθούν σε βιβλίο από τον Σύλλογο Βελεστινιωτών Αθηνών. Υποστηρίζω πάντοτε ότι τα σκόρπια δημοσιεύματα θα πρέπει κάποια στιγμή να συγκεντρώνονται και να δημοσιεύονται σε τόμο, σε βιβλίο για να έχει κανείς τη δυνατότητα να τα έχει όλα συγκεντρωμένα.
Μάλιστα η σύνθεση του εξωφύλλου ήταν δική του ιδέα, του Θεοφάνη Λαϊνά. Ήθελε να είναι στο εξώφυλλο δύο παραστάσεις με την ελληνική Βουλή και την αρχαία Αθήνα. Το βιβλίο αυτό το παρουσιάσαμε στο Βελεστίνο στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Βελεστίνου και κατά την παρουσίαση του επιδόθηκε η τιμητική περγαμηνή με την αντίστοιχη τιμητική πλακέτα από τον Σύλλογο Βελεστινιωτών Αθηνών.
Ηταν άριστος χειριστής του ελληνικού λόγου, όχι μόνο στα γραπτά του αλλά και στον προφορικό λόγο. Με ευγλωττία ανάπτυσσε τα επιχειρήματά του, τα οποία εμπλούτιζε με φράσεις από τους αρχαίους κλασσικούς συγγραφείς.
Πλούσιος ψυχικός κόσμος διακατείχε τον Θεοφάνη Λαϊνά, όπως μπορεί και τώρα ακόμη να τον γνωρίσει κανείς, να τον ανακαλύψει στα κείμενά των έργων του. Ιδιαίτερα μέσα στις επιφυλλίδες αναδύεται ο πλούτος αυτός της ψυχής του, κατά την ανάπτυξη των πολυποίκιλων θεμάτων, της παιδείας, της δημοκρατίας, της γλώσσας, του έθνους, του καθήκοντος, της συμπεριφοράς.
Μια άλλη χαρακτηριστική πτυχή της προσωπικότητάς του ήταν η πραότητα του, που ήταν παροιμιώδης. ΄Ηταν φιλοσοφημένος άνθρωπος γι’ αυτό και ήταν πράος. Διαλεκτικός στη συμπεριφορά του ακόμη και όταν ήθελε να αντικρούσει εσκεμμένες παραλήψεις ή λάθη
Ένα παράδειγμα του ευγενούς και ακέραιου χαρακτήρος του Θεοφάνη Λαϊνά είναι το ακόλουθο: Κατά το 1997 επέκρινε την εγκύκλιο του σχολικού συμβούλου Θεολόγων Λάρισας δια της οποίας καλούνταν οι καθηγητές να αποτρέπουν τους μαθητές να διαβάζουν τα «αντιχριστιανικά βιβλία» του Νίκου Καζαντζάκη.
Όμως στην απόφαση του υπουργείου παιδείας να τεθεί ο σχολικός σύμβουλος σε διαθεσιμότητα με επακόλουθο να στερηθεί μέρος του μισθού του που κάλυπτε τα έξοδα της πολύτεκνης οικογένειάς του, ο Θεοφάνης Λαϊνας επανέρχεται στον Ημερήσιο Τύπο και υποστηρίζει ότι η πολιτεία θα πρέπει να φερθεί ως «δημοκρατούμενη» και ως δημοκρατίζουσα».
Μάλιστα διερωτάται «Ποια άραγε είναι η εννοιολογική διαφορά ανάμεσα στις λέξεις Κράτος και Πολιτεία». Με το πλούσιο οπλοστάσιό του από τη γνώση των κλασσικών κειμένων ο Θεοφάνης Λαϊνάς σημειώνει χαρακτηριστικά ότι η λέξη κράτος «ως προς την εμφάνισή της προηγείται χρονικά και σημασιολογικά δηλώνει την ισχύ, την εξουσία και την μέσω αυτής επιβολή. Πολιτικά και πολιτειακά συνδέεται με καθεστώτα απολυταρχικά, βασιλικά και γενικά αντιδημοκρατικά». Και συνεχίζει για τη λέξη πολιτεία σημειώνοντας ότι αυτή «ακολούθησε χρονικά, ετυμολογικά σχετίζεται με τις λέξεις ΠΟΛΙΣ-ΠΟΛΙΤΗΣ και από πλευράς περιεχομένου δηλώνει τη συμμετοχική συνύπαρξη και δράση καθώς και τη δημοκρατική και κατ’ επέκταση ανθρωπιστική συμπεριφορά των μελών μιας κοινωνίας»
Και συνεχίζει ο Θεοφάνης Λαϊνας υποστηρίζοντας ότι «Λογικό λοιπόν είναι η Πολιτεία να “δημοκρατείται” και όχι να “κρατείται”. ΄Οπου οι άνθρωποι “δημοκρατούνται” εκεί διαχέεται ανθρωπιά, που είναι και η πεμπτουσία της Δημοκρατίας».
Συμπληρώνει στη συνέχεια λέγοντας πως «Η Ελληνική Δημοκρατία, όπως αυτή προβάλλει από το πρώτο και ολοκληρωμένο πολιτειακό κείμενο, τον “Επιτάφιο” του Περικλή, με τα μέτρα τα οποία λαμβάνει ούτε τιμωρεί ούτε εκδικείται, αλλά αποβλέπει στον σωφρονισμό και στην επανόρθωση» Και καταλήγει υποστηρίζοντας ότι στην περίπτωση του πολύτεκνου σχολικού συμβούλου «΄Ωφειλε η πολιτεία διαθέτουσα τη “σύγγνωση” να προβεί στον έλεγχο και στην έρευνα χωρίς να περικόψει τον μισθό», διότι υποστηρίζει τελειώνοντας το κείμενο της επιστολής του «η Δημοκρατία υπερέχει από τα άλλα πολιτεύματα στο ότι αυτή εξανθρωπίζει ενώ εκείνα απανθρωπίζουν».
Το απασχολούσε αρκετά και έντονα το θέμα της γλώσσας. Βέβαια στα έργα του τα επιστημονικά θεμελιώνει την Ιστορική συνέχεια της ελληνικής γλώσσας. Επί πλέον και στα άλλα κείμενά του απασχολείται με το θέμα της γλώσσας.
Σχετικά σημειώνουμε από το κείμενο της επιφυλλίδας με τίτλο «Γλώσσα και εκπαίδευση», που είναι στο υπό έκδοση βιβλίο του «Ελλήνων διανοήματα», ότι καταλήγει με της ακόλουθη παράγραφο: «Εκείνο όμως το στοιχείο που οριοθετεί, περιχαρακώνει και καταξιώνει το έθνος μας είναι η γλώσσα του. Ο ελληνικός λόγος αξεπέραστο πρότυπο υψηλοφροσύνης σκέψεως, αρμονικότατο άθροισμα λέξεων και λεκτικών μορφών και τρόπων, διαθέτοντας στη διαχρονική του χρήση πλουσιότατο λεξιλόγιο και ισχυρότατη εσωτερική συνοχή, έγινε ακρογωνιαίος λίθος, το υπόβαθρο και το υπόστρωμα πάνω στο οποίο στηρίχθηκε και διαμορφώθηκε η εθνική ταυτότητά μας. Η ουσία του ελληνισμού ταυτίζεται με τη γλώσσα την ελληνική. Η συνείδηση του Έλληνα σφυγμομετρείται με την γνώση και την αγάπη της γλώσσας».
Και πριν τελειώσουμε καλό θα είναι να διαβαστεί και να ακούσουμε ένα από τα αγαπημένα θέματα του Θεοφάνη Λαϊνά, για τη γλώσσα, μια άλλη συσχέτιση «Γλώσσα και Δημοκρατία» το επιγράφει:……
Τελειώνοντας θα θέλαμε να τονίσουμε ότι θα πρέπει τα ανέκδοτα έργα του Θεοφάνη Λαϊνά να εκδοθούν σε βιβλίο, όπως επίσης και τα δημοσιεύματά του στον τοπικό τύπο υπό την μορφή των επιφυλλίδων ώστε η σκέψη του, οι γνώσεις του να είναι δυνατόν να γίνουν οικείες σε εκείνους οι οποίοι θα θέλουν να τα γνωρίζουν, να γνωρίσουν τη δυναμική και τον προβληματισμό του πνεύματός του Θεοφάνη Λαϊνά, που για τη μνήμη του συγκεντρωθήκαμε εδώ στο Φιλολογικό αυτό Μνημόσυνο και γευτήκαμε μερικές από τις αρετές του πνεύματός του, μέσα από τα έργα του.
Προσφώνηση Δρ. Δημητρίου Καραμπερόπουλου, προέδρου της Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα στην τιμητική εκδήλωση για τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Βελεστίνου κ. Δαμασκηνό (Καζανάκη), Βελεστίνο, 22 Μαϊου 2011.
Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιε,
Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Βελεστίνου κ. Δαμασκηνέ,
Αξιότιμη κυρία Δήμαρχε του Δήμου Ρήγα Φεραίου κα Λαίτσου,
Αξιότιμη Αντιδήμαρχε Πολιτιστικών κα Πρίντζου
Αξιότιμοι Δημοτικοί Σύμβουλοι
Αξιότιμη Πρόεδρε του Ελληνογαλλικού Συνδέσμου Βόλου κα Γασβαλά,
Αξιότιμες Κυρίες
Αξιότιμοι Κύριοι,
Στην επαναστατική του τακτική ο Ρήγας Βελεστινλής έδινε μεγάλη σημασία στην ενίσχυση της αυτογνωσίας, της αυτοσυνειδησίας των Ελλήνων. Κι’ αυτό το πετύχαινε με την αναγραφή στα έργα του των ιστορικών προσώπων, πόλεων, γεγονότων, και με τη γνώση της Τοπικής Ιστορίας. Γι΄ αυτό εξάλλου χαρτογράφησε και την γενέτειρά του, ανέγραψε το τοπογραφικό διάγραμμα του Βελεστίνου, με τα τόσα αρχαιολογικά μέρη, και πολλά σύγχρονά του στοιχεία, θεωρείται από τον αρχαιολόγο Ευάγγελο Κακαβογιάννη στην περισπούδαστη μελέτη του «Η Επιπεδογραφία ης Φεράς του Ρήγα από άποψη αρχαιολογική». Μάλιστα ο Ρήγας έθεσε την Επιπεδογραφία της γενέτειράς του, δίπλα στον τίτλο της δωδεκάφυλλης Χάρτας και πάνω από το τοπογραφικό διάγραμμα των Αθηνών. Τι μεγάλη τιμή για το Βελεστίνο. Προσφέροντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στους μεταγενέστερους ένα σημαντικό μήνυμα, πως πρέπει ο καθένας να αναδεικνύουμε τα ιστορικά στοιχεία της γενέτειράς του. Γνώριζε καλά ο επαναστάτης Ρήγας Βελεστινλής πως η γνώση της ιστορίας ενδυναμώνει ψυχικά τους κατοίκους, τους συνδέει με το ιστορικό παρελθόν, Γι’ αυτό και όλα του τα έργα είναι διάσπαρτα με ιστορικές πληροφορίες.
Στα πρώτα χρόνια των μελετών μας στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη της Αθήνας εκτός βέβαια από εκείνες για τον Ρήγα και την Ιστορία της ιατρικής, γνωρίσαμε για την τοπική Ιστορία του Βελεστίνου την περίπτωση του Βελεστινιώτη λόγιου του 17ου αιώνα Νικόδημο Μαζαράκη Φεραίο, ο οποίος δίδαξε σε διάφορες σχολές της σκλαβωμένης τότε Ελλάδος και σχετική ανακοίνωση είχε κάνει ο καθηγητής Αθανάσιος Καραθανάσης στο Β΄ Διεθνές Συνέδριο το 1992. Και ένα του έργο, η Γραμματική του έχουμε πρόθεση να την επανεκδώσουμε μια και φωτοτυπία του χειρογράφου βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη μας. Θα εκδοθεί με την επιμέλεια του Διδακτορος φιλοσοφίας και επιστημονικού συντάκτη του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Φιλοσοφίας της Ακαδημίας Αθηνών κ. Απόστολου Σταβέλα.
Με την ανάδειξη των Ιστορικών στοιχείων της γενέτειρας του Ρήγα η Επιστημονική Εταιρεία Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα προσπαθεί να συνεχίσει την τακτική αυτή με τα Διεθνής Συνέδριά της, ώρα ετοιμάζεται ο Πέμπτος τόμος Υπέρεια και του χρόνου τον Οκτώβριο του 2012 θα συγκληθεί το ΣΤ΄ Διεθνές Συνέδριο.
Μια άλλη περίπτωση ανάδειξης της Τοπικής μας Ιστορίας είναι εκείνη, που παρουσιάζεται στο υπό έκδοση βιβλίο με τον τίτλο «Ο Ιερός Ναός του Αγίου Αθανασίου Βελεστίνο την εποχή του Ρήγα και σήμερα». Καταβλήθηκε προσπάθεια να ανευρεθεί η συσχέτιση του παλαιότερα αποκαλουμένου εξωκλησιού του αγίου Αθανασάκου και τώρα ενοριακού ναού του Αγίου Αθανασίου με απόφαση του Σεβασμιωτάτου κ. Ιγνατίου, με τον ναό του αγίου του Αγίου Αθανασίου, τον οποίο ο Ρήγας Μνημονεύει στη Επιπεδογραφία του Βελεστίνου, όπου σήμερα βρίσκεται ο ναός της Παναγίας. Ο παρακείμενος λόφος από τους αρχαιολόγους ονομάζεται του Αγίου Αθανασίου.
Πράγματι η έρευνα έδειξε ότι υπάρχει συσχέτιση και παρουσιάζεται στη έκδοση, η οποία θα έχει και τις ευλογίες του Σεβασμιωτάτου κ. Ιγνατίου.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο της τοπικής ιστορίας του Βελεστίνου ήταν και εκείνο που αναγνώσαμε σχετικά με το σιγγίλιο του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως κατά το 1256 στο οποίο γίνεται αναφορά στην Επισκοπή Βελεστίνου και στον τότε επίσκοπό της Μιχαήλ. Και με χαρά ακούσαμε αρχικά την ανακοίνωση στο Β΄ Διεθνές Συνέδριο Φεραί-Βελεστίνο-Ρήγα το 1992 εδώ στο Βελεστίνο και περιέχεται στα Πρακτικά Υπέρεια του αξιότιμου δικηγόρου και ιστορικού συγγραφέα κ. Απόστολου Παπαθανασίου, ο οποίος έχει κοσμίσει την βιβλιογραφία της Μαγνησίας για την μεσαιωνική περίοδο της, προσφέροντας άγνωστα στοιχεία με τα δημοσιεύματά του, όπως στην προκειμένη περίπτωση για την Επισκοπή Βελεστίνου.
Και όταν ρωτηθήκαμε αν στο Βελεστίνο είχε υπάρξει Επισκοπή αυτά τα δημοσιεύματα από την Υπέρεια αποστείλαμε με τηλεομοιότυπο (φαξ) υπογραμμίζοντας τα σχετικά με την Επισκοπή Βελεστίνου στον Σεβαμισμιώτατο Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο στις 31 Δεκεμβρίου του 2002 για να προσκομισθούν στο τότε Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο ώστε να δοθεί στον προς χειροτονία σε επίσκοπο Πρωτοσύγγελο της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος κ. Δαμασκηνό το όνομα μιας επισκοπής της περιοχής μαγνησίας, πράγμα που έγινε και έτσι ονομάστηκε τελικά «Ο Επίσκοπος Βελεστίνου Δαμασκηνός» και η επίσημη χειροτονία του έγινε στην Μητρόπολη Αθηνών την Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2003.Και κατ’ αυτόν τον τρόπο είναι ο πρώτος επίσκοπος της Εκκλησίας της Ελλάδος που φέρει τον τίτλο της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης επισκοπής Βελεστίνου.
Έκτοτε ο Μητροπολίτης Βελεστίνου Δαμασκηνός βρίσκεται συμπαραστάτης στις δραστηριότητες της Επιστημονικής μας Εταιρείας, στα Διεθνή Συνέδριά της τα οποία παρακολουθεί, στις εκδηλώσεις παρουσίασης όπως των Απάντων του Ρήγα στην Αθήνα και των άλλων σχετικών βιβλίων.
Ευχαριστούμε τον Σεβασμιώτατο Δημητριάδος κ. Ιγνάτιο για τις ευλογίες του για την σημερινή εκδήλωση καθώς και για τον χαιρετισμό του.
Τους σεβαστούς πρωτοπρεσβυτέρους π. Χαρίλαο και π. Κωνσταντίνο για την άμεση ανταπόκριση για τη συμμετοχή τους ως ομιλητές στην σημερινή τιμητική εκδήλωση.
Και ευχαριστούμε και όλους εσάς οι οποίοι λαμπρύνεται με την παρουσίασή σας την Τιμητική Εκδήλωση για τον Σεβασμιώτο Μητροπολίτη Βελεστίνου κ. Δαμασκηνό, που από κοινού διοργανώνεται από το Δήμο Ρήγα Φεραίου και την Επιστημονική Εταιρεία Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα.
Σεβασμιώτατε Αγιε Βελεστίνου ευχόμαστε συνέχιση της συμπαράστασή σας για την ευόδωση των σκοπών που είναι η προβολή του έργου του εθνεγέρτη και επαναστάτη Ρήγα και της ιστορίας της γενέτειράς του και της ευρύτερης περιοχή της.
Και δεχθείτε την πλακέτα και περγαμηνή:
«Η Επιστημονική Εταιρεία Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα τιμά τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Βελεστίνου κ. Δαμασκηνό, πρώτο επίσκοπο της Εκκλησίας της Ελλάδος φέροντα τον τίτλο της «πάλια ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Βελεστίνου», για το ποιμαντικό και πνευματικό του έργο και την συμπαράστασή του στην Επιστημονική μας Εταιρεία. Βελεστίνο, 22 Μαίου 2011, Για το Διοικητικό Συμβούλιο ο Πρόεδρος Δρ. Δημήτριος Καραμπερόπουλος ο Γ. Γραμματέας Δημήτριος Κογκούλης».
————————————————————————————-
Δημήτριος Καραμπερόπουλος,
Πρόεδρος Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα
Τιμητική εκδήλωση για τον Μητροπολίτη Βελεστίνου κ. Δαμασκηνό
Δημοσιεύθηκε στην εφημ. «Η Θεσσαλία», Βόλος, 15 Μαϊου 2011
Την πληροφορία για την ύπαρξη της Επισκοπής Βελεστίνου αντλούμε από σιγγίλιο του 1252 του τότε Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, στο οποίο γίνεται αναφορά στον επίσκοπό της Μιχαήλ. Σχετική δημοσίευση του σιγγιλίου έχει γίνει από τον συγγραφέα κ. Απόστολο Παπαθανασίου στις μελέτες του και ιδιαίτερα στα Πρακτικά του Β΄Διεθνούς Συνεδρίου Φεραί-Βελεστίνου-Ρήγα, το 1994.
Και μετά τόσους αιώνες ο τίτλος της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Βελεστίνου δόθηκε το 2003 από τον τότε αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο στον Σεβασμιώτατο Βελεστίνου κ. Δαμασκηνό (Καζανάκη).
Το γεγονός ότι έρχεται πάλι στην επιφάνια η Επισκοπή Βελεστίνου με τον τίτλο που φέρει ο Τιτουλάριος Μητροπολίτης Βελεστίνου κ. Δαμασκηνός και η άξια εκλογή του θα τιμηθεί σε σχετική εκδήλωση την Κυριακή 22 Μαίου και ώρα 11.30 π.μ. στο Πνευματικό Κέντρο του Βελεστίνου. Η τιμητική εκδήλωση διοργανώνεται από τον Δήμο Ρήγα Φεραίου και την Επιστημονική Εταιρεία Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα. Στην εκδήλωση θα χαιρετίσουν ο Σεβασμιώτατος Μητροπλίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, η δήμαρχος Ρήγα Φεραίου κ. Ελένη Λαϊτσου, ο πρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας Δρ. Δημήτριος Καραμπερόπουλος καθώς και εκπρόσωποι Φορέων. Για την προσωπικότητα και το έργο του τιμωμένου θα μιλήσουν ο π. Χαρίλαος Παπαγεωργίου, Γραμματέας Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος, Προϊστάμενος Ι. Μητροπολιτικού Ναού Αγίου Νικολάου Βόλου, με θέμα «Ιχνηλασία ζωής του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βελεστίνου κ. Δαμασκηνού (Καζανάκη)» και ο π. Κωνσταντίνος Βηλαράς, εφημέριος Ι. Ναού Αποστόλου Θωμά Αερινού, με θέμα Εμπειρίες από την συμπορεύση με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Βελεστίνου κ. Δαμασκηνό».
Ένα καλαίσθητο ενημερωτικό έντυπο θα δοθεί στους παρευρισκομένους, στο οποίο γίνεται αναφορά στο βιογραφικό του Μητροπολίτου Βελεστίνου κ. Δαμασκηνού και στην συγγραφική του δραστηριότητά, τα επτά βιβλία που έχει μέχρι τώρα εκδώσει. Επίσης στα έργα του είναι το υπό εκτύπωση είναι βιβλίο με την μετάφραση της Παλαιάς Διαθήκης, ενώ άλλα πέντε βιβλία είναι έτοιμα να εκδοθούν και αναμένουν τον σχετικό εκδοτικό οίκο.
——————————————————————————-
Εισήγηση του π. Κων/νου Βηλαρά: «Εμπειρίες από τη συμπόρευση με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Βελεστίνου κ. Δαμασκηνό»
Σεβασμιώτατοι άγιοι Δημητριάδος και Βελεστίνου, Σεβαστοί Πατέρες, Κυρία Δήμαρχε, Κύριοι εκπρόσωποι των Πολιτικών και στρατιωτικών αρχών, Κύριε Καραμπερόπουλε, πρόεδρε της Επιστημονικής Εταιρείας Μελέτης Φερών-Βελεστίνου-Ρήγα, εμπνευστά μετά της κ. Δημάρχου της σγμερινής Ημερίδας, Κύριοι εκπρόσωποι των Φορέων, Κυρίες και Κύριοι,
Στις ποιμαντικές επιστολές του Αποστόλου Παύλου προς Τιμόθεον (Α. Τιμ. Γ, 28) και Τίτον (Α, 6-9. Β, 7-9) τονίζονται οι αρετές των κληρικών. Γράφει ο Παύλος ότι ο επίσκοπος (και γενικά ο κληρικός) πρέπει να είναι «ανέγκλητος, μη αυθάδης, μη οργίλος, μη πάροινος, μη πλήκτης, μη αισχροκερδής, αλλά φιλόξενος, νηφάλιος, κόσμιος, επιεικής, άμαχος, αφιλάργυρος, φιλάγαθος, σώφρων, όσιος, εγκρατής, καλήν μαρτυρίαν έχειν από έξωθεν».
Ανάλογα προς το ύψος και την ιερότητα της ιεροσύνης είναι και μερικές ιδιότητες που πρέπει να κοσμούν κάθε κληρικό. Τέτοιες ιδιότητες είναι: α) η Αγάπη, β) ο Θειος ζήλος, γ) η ταπεινωσύνη, δ) η πραότητα, ε) η ειρηνικότητα, στ) η επιείκεια, ζ) η σύνεση, η) ο χριστιανικός και ενάρετος βίος θ) η ανεξικακία.
Επιγραματικά ανέφερα μερικές από τις ιδιότητες-αρετές που πρέπει να κοσμούν κάθε κληρικό, χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κι’ άλλες. Ενας τέτοιος κληρικός υπήρξε και είναι ο Σεβασμιώτατος άγιος Βελεστίνου, ο πατέρας Δαμασκηνός, με την απέραντη αγάπη, ζηλωτής, ταπεινός, πράος, ειρηνικός, επιεικής, συνετός, πεπειραμένος, ενάρετος, σοβαρός, προ πάντων ανεξίκακος, απλός, παραστατικός, βαθύς γνώστης και μελετητής της Αγίας Γραφής, καθ’ ότι ερμήνευσε Παλαιά και Καινή Διαθήκη (δύσκολο και επίπονο έργο) μελετητής και των Πατέρων της Εκκλησίας.
Τον Σεβασμιώτατο τον γνώρισα πριν από 48 χρόνια τέτοια εποχή περίπου. Όταν για πρώτη φορά ήλθα στο Βόλο, ήταν από τους πρώτους κληρικούς που γνώρισα, για να μην ειπώ ότι ήταν και ο πρώτος. ΄Εχομε κοινό επίσκοπο χειροτονίας. και είναι πολύ σημαντικό.
Για ένα πεντάμηνο τον γνώρισα σαν λαϊκός, που με επηρέασαν πάρα πολύ τα κηρύγματά του, και οι απογευματινές ομιλίες του. Χριστοκεντρικές, εκκλησιολογικές, σωτηριολογικές, πατερικές, σύγχρονες, ελκυστικές, απλές, κατανοητές με παραδείγματα από την καθημερινή ζωή. Διανθισμένες με ανέκδοτα. (Όχι βέβαια αυτά που εννοούμε πολλές φορές). Σε μια απογευματινή ομιλία του θυμάμαι, το 1963, με θέμα να νικάς το κακό με το καλό, είχε φέρει σαν παράδειγμα ένα ανέκδοτο ( όπως το χαρακτήρισε) με δύο γειτόνισσες. Την καλή και την κακή.
Μιλούσε καρδιακά, απλά, ζεστά, και το καρδιακό μένει. Πάντα έλεγε: ΄Αλλοι ας μιλούν άλλα. Εμείς μιλούμε παντού και πάντοτε για τον Χριστό. Τόνιζε πάντοτε να σεβόμαστε την ετερότητα του άλλου και θα δούμε τον άλλον ως πλησίον και αδελφό.
Ομιλούσε ευκαίρως, ακαίρως, σε βαπτίσεις, σε γάμους, κηδείες, μνημόσυνα. Τόνωνε. Στήριζε. Με ευχαρίστηση τον άκουγες. Γιατί μιλούσε καρδιακά. Ξεχείλιζε κάτι δικό του. Επηρέαζε ακόμη και τους ΄΄κομήτες΄΄ χριστιανούς.
Συλλειτουργήσαμε πολλές φορές, εγώ αρχικά ως διάκονος (τρις και μισό μήνες) και αργότερα ως ιερέας. ΄Αψογος τελετουργός, και φιλακόλουθος. Όταν ήταν υπεύθυνος στο εκκλησάκι του αγίου αποστόλου του Νέου (στο Πάρκο του Βόλου) ενώ παράλληλα ήταν πρωτοσύγγελος, τελούσε καθημερινά όρθρο και εσπερινό.
Ο πατέρας Δαμασκηνός με εγκατέστησε παραμονές Χριστουγέννων (το 1963) στο Αερινό, (τη εντολή και ευλογία του τότε Μητροπολίτου μας κυρού Δαμασκηνού). Οι υποθήκες του, οι παραινέσεις του, οι συμβουλές του με συνόδεψαν και με συνοδεύουν. Βγήκαν μέσα απ’ αυτό που είναι, απ’ αυτό που βιώνει και που ακόμη ζει. Ας γνωρίζει ότι εγώ προσπάθησα και προσπαθώ να ανταποκριθώ σε όσα με συμβούλεψε.
Έκτοτε ως ιεροκήρυκας ερχόταν κάθε χρόνο στην πανήγυρή μας του Αγίου Θωμά, που εκτός από τους ενορίτες, ερχόταν και πολλοί χριστιανοί από το Βόλο, πνευματικά του παιδιά και άλλοι που ήθελαν να ακούσουν τα συναρπαστικά του κηρύγματα. Πραγματικά καθήλωνε το εκκλησίασμα.
Γενικά δεν άφηνε πανήγυρη για πανήγυρη, όργωνε όλη τη Μητρόπολη. Ήταν ακάματος εργάτης του Ευαγγελίου (και είναι ακόμη). Δεν άφηνε χωρίο για χωριό που να μη το επισκεφθεί, να λειτουργήσει, να ομιλήσει και να σπύρει το λόγο του Θεού από το 1960 και για όσα χρόνια υπηρέτησε στη Μητρόπολή μας.
Είναι άνθρωπος που εύκολα αποκτά κοινωνικές σχέσεις, γίνεται φίλος, είναι συνεργάσιμος, είναι φωτισμένος κληρικός, έχει ανθρωπιά, απλότητα, καλοσυνάτος, έχει ταπείνωση, ανεξικακία, σοβαρότητα και λεβεντιά (την Κρητική λεβεντιά).
Γνώριζε πράγματα και καταστάσεις για μας τους ιερείς, τις πρεσβυτέρες μας, τα παιδιά μας, πολλά από τα οποία ο ίδιος βάπτισε και τα φώναζε με τα μικρά τους ονόματα και αυτό που τόσο τον αγαπάνε και έχουν ακόμα αγαθή την ανάμνησή του.
Είχε και έχει ιώβεια υπομονή και με χιούμορ. Όταν του ευχήθηκα περαστικά, κουράγιο και υπομονή στην Κλινική, μετά τον τραυματισμό του σε αυτοκινητιστικό ατύχημα από Αερινό στο Βόλο (κάταγμα και στα δύο χέρια), η απάντησή του (μέσα από τον πόνο του): Τι λέε Δέσποτα, δεν μου τάκοψαν (τα χέρια) όπως των μαρτύρων! ΄Ισα-ίσα μου τάκαναν και σιδερένια! (έχει ακόμα τα σιδερένια καρφιά) και ανέφερε χαρακτηριστικά: ¨Όταν κόβαν χέρια και πόδια κάποιου μάρτυρα, αυτός (ο μάρτυρας) έλεγε, ¨κλαδεύουν το κλήμα για να φέρει καρπό πολύ¨. Είναι ένας μεγάλος μαϊστορας του χιούμορ. Ταυτόχρονα πολύ πιστός και σοβαρός.
Αξέχαστες πάλι οι δέκα μέρες στην Παναγία Ξενιά που ήταν υπεύθυνος σε σεμινάριο για θέματα τελετουργικής, το 1964, για μας τότε τους 15 νέους κληρικούς. Πολλά ωφεληθήκαμε από τις σοφές του υποδείξεις και τις άψογες τελέσεις των Ιερών Ακολουθιών.
Ως πνευματικός ο Σεβασμιώτατος είχε πολλά πνευματικά παιδιά. Βοήθησε πολλές ψυχές ακολουθώντας ένα δρόμο πραγματικής ελευθερίας. Ήταν πολύ ελαστικός εκεί που έπρεπε να είναι. Συζητούσε το πρόβλημα του καθενός και μέσα από το διάλογο έβρισκε τη σωστή λύση. ΄Ηταν αυστηρός με τον εαυτό του και ελαστικός με τους άλλους. Κατανοούσε τον άλλον.
Εκεί που ήταν άφθαστος, ήταν ως Πρωτοσύγκελος. Το γραφείο του ήταν πάντοτε διάπλατα ανοικτό. Μας δεχόταν πάντοτε χαρούμενος και με το χιούμορ που τον διέκρινε. Ρωτούσε πάντοτε για τις οικογένειές μας, για την πρόοδο των παιδιών μας. (Ίντα κάνουν Δέσποτα τα κοπέλια σας; Προοδεύον πνευματικά και στα γράμματα;) Είχαμε ένα πολύ καλό σύμβουλο και συμπαραστάτη κατά την ομολογία και του Σεπτού ποιμενάρχη μας κ. Ιγνατίου σε μια ημερίδα στο Συνεδριακό στα Μελισσιάτικα.
Δεχόταν τα Εκκλησιαστικά Συμβούλια, ενδιαφερόταν για τα προβλήματα της Ενορίας μας, έδινε τις πιο σωστές λύσεις με νηφαλιότητα, με απλότητα με καλοσύνη και αγάπη. Η ταπεινοφροσύνη του και η πραότητά του και η ανεξικακία του σε έκανε να τον πλησιάζεις και να συνδέεσε ψυχικά μαζί του.
Όταν για κάποιο διάστημα , «Κύριος οίδε» βίωσε , ο κατά πάντα ανεπίληπτος, μία περιπέτεια, αντιμετώπισε το όλο θέμα με υπομονή, με ανεξικακία, έδειξε συγχωρητικότητα και ψυχικό μεγαλείο, συγχωρώντας όλους όσοι τον πίκραναν. Πάντοτε είχε σαν σημαία του το: «Λοιδωρούμενοι ευλογούμεν, διωκόμενοι ανεχόμεθα, βλασφημούμενοι παρακαλούμεν» (Α Κορ. Δ΄12) και το «Ος (Χριστός) λοιδωρούμενος ουκ αντελοιδώρει» (Α Πέτρου Β΄23).
Η πίστη του και η αγάπη του στον σταυρωθέντα και αναστηθέντα Χριστό μας, τον έκανε να αφίσει τον εαυτόν του στην αγαπή πρόνοια του Θεού, ο Οποίος (Θεός) όπως είπε και στον χειροτονητήριο εις Επίσκοπον λόγο του, κατηύθυνε τα διαβήματά του και την πορεία του.
Μερικές φορές κατηγορούνται άδικα και οι κληρικοί. Αναφέρω μόνο δύο παραδείγματα Αγίων (απ’ τα πάμπολλα) που ταλαιπωρήθηκαν από άδικες συκοφαντίες:
1.Ο Μέγας Αθανάσιος (ο Στύλος της Ορθοδοξίας) εξορίστηκε πέντε φορές και πέρασε τα 16 απ’ τα 46 χρόνια στην εξορία. Κάθε φορά που έφευγε απ’ την αρχιεπισκοπή Αλεξανδρείας έλεγε: «Νεφίδριόν εστι και θάττον παρελεύσεται».
2. Ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος πέθανε στην εξορία και τελευταίες του λέξεις ήταν: «Δόξα τω Θεώ πάντων ένεκεν».
Σεβασμιώτατε άγιε Βελεστίνου, πολυσέβαστε και πολυαγαπημένε μας πατέρα Δαμασκηνέ, από τη συμπόρευση μας έχω πάμπολες εμπειρίες και αγαθές αναμνήσεις προσωπικές. Με εγκαταστήσατε, όπως προανέφερα, στην Ενορία μου. Με επισκεφθήκατε άπειρες φορές στο σπίτι μου, βαπτίσατε ένα απ’ τα παιδιά μου και ένα πα’ τα εγγόνια μου (εύχομαι να τα στεφανώστε (κιόλας) τα εγγόνια μου. Υπογράψατε την άδεια μετάβασης μου στην Πάτμο (ως πρωτοσύγκελλος) για να αναλάβω υπηρεσία στην Πατμιάδα Σχολή, τη ευλογία του μακαριστού και αξέχαστου Αρχιεπισκόπου Αθηνών κυρού Χριστοδούλου. Με τιμήσατε με το οφφίκειο του Πρωτοπρεσβυτέρου τη αδεία και ευλογία του Σεπτού Ποιμενάρχου μας κ. Ιγνατίου. Για όλα Σας είμαι ευγνώμων. Περισσότερο όμως γιατί σταθήκατε δίπλα μου αδελφικά, φιλικά, συμβουλευτικά.
Εύχομαι υϊκώς να είστε γερός (όχι γέρος όπως μου λέτε), να μείνετε αυτό που είστε, γρήγορα να σας έχομε κοντά μας, κοντά στον ποιμενάρχη μας που τόσο σας αγαπά και τα έτη Σας να είναι πολλά (Μαθουσάλια).
Εύχεσθε υπέρ εμού, άγιε Δέσποτα.
ΥΓ. Το ανέκδοτο με τις δυο γειτόνισσες την καλή και την κακή. Ηταν δύο γειτόνισσες, η μία ήταν πολύ κακή. Μάλωνε με την καλή γειτόνισσα. Τις απηύθυνε βρισιές, κατάρες πολύ συχνά. Η καλή γειτόνισσα της έλεγε «ας είσαι καλά» Δεν αντιδρούσε άσχημα.
Μία ημέρα η κακή γειτόνισσα πέταξε στην αυλή της καλής μερικά σκουπίδια και αγκάθια και σαν να μην έφθανε αυτό, την προκαλούσε κιόλας λέγοντάς της ότι εγώ τα έριξα για να σε κάνω να σκάσεις. Να δω τώρα δε θα πεις και συ καμιά κακή κουβέντα.
Η καλή γειτόνισσα πήγε στον ωραίο ανθόκηπό της έκοψε τα καλλίτερα τριαντάφυλλα, τα έκανε μια ωραία ανθοδέσμη, έγραψε ένα μπιλιετάκι και το έστειλε με το κοριτσάκι της στην κακή γειτόνισσα. Στο μπιλιετάκι έγραφε: «΄Ο,τι έχει κανείς στην καρδιά του, εκείνο και προσφέρει». Αυτή η πράξη της καλής γειτόνισσας, συνετέλεσε να γίνει η κακή, καλή.